Potrzeba zrzucenia paru kilogramów to zwykle pierwszy (i jedyny) powód dla którego wszyscy zaczynamy swoją przygodę ze zdrowym – albo przynajmniej zdrowszym – odżywianiem. Ale to tylko jedna z korzyści. Osoby stosujące zdrową i dobrze zbilansowaną dietę obniżają też ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób, takich jak cukrzyca, choroby serca czy rak. Co więcej – zdrowie żywienie wydłuża naszą oczekiwaną długość życia nawet o 12 – 14 lat ! 

Utrzymanie zdrowej wagi

Zastępując wysoce przetworzone produkty warzywami, owocami, pełnymi ziarnami, zdrowymi tłuszczami oraz chudymi źródłami białka łatwiej schudniemy i – co najważniejsze – utrzymamy zdrową wagę. Błonnik, białka oraz tłuszcze wywołują w nas poczucie nasycenia i zmniejszają ochotę na podjadanie pomiędzy posiłkami. A to właśnie te niepozorne batoniki, ciasteczka czy inne przekąski, o których nie myślimy, mają wielokrotnie największy ładunek kaloryczny ze wszystkich rzeczy, które spożywamy w trakcie dnia. Dla przykładu: 100 gram jabłka ma około 50 kalorii, natomiast “zdrowy” batonik musli ze biurowego sklepiku może mieć nawet 470 kalorii w 100 gramach ! 

Stabilizacja poziomu cukru we krwi

Jedzenie bogate w cukry (np. biały chleb, soki, słodzone napoje gazowane) powodują duży wystrzał insuliny po spożyciu. Insulina jest hormonem transportowym, odpowiedzialnym za dostarczanie składników odżywczych do naszych komórek. Nasze ciało jak najbardziej potrzebuje jej do przeżycia. Ale zbyt częste i zbyt długie okresy, w których utrzymuje się na wysokim poziomie, prowadzą do tzw. “oporności insulinowej”. Gdy cały czas jest jej dużo, organizm zaczyna traktować ten poziom jako normę i potrzeba jej coraz więcej, by rozpocząć proces dostarczania pożywienia do komórek. To z kolei prowadzi w prostej linii do Cukrzycy Typu 2. Pełne ziarna, warzywa czy owoce są trawione wolniej, przez co insulina uwalniana jest na stabilnym, niskim poziomie. 

Zmniejszenie ryzyka chorób serca 

Regularne spożywanie wysoce przetworzonych i tłustych produktów zwiększa poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi, które przyczyniają się do powstawania osadów w naszych arteriach. Z czasem może to doprowadzić to zawału serca czy wylewu. Zwiększając udział zdrowych tłuszczy w diecie chronimy swoje serce i układ krwionośny przez odkładaniem się odpadów, a siebie przed konsekwencjami. 

Zmniejszenie ryzyka nowotworów 

Owoce i warzywa się bogatym źródłem antyoksydantów, które wyszukują i neutralizują potencjalnie niebezpieczne komórki zwane wolnymi rodnikami. Wolne rodniki powstają naturalnie, w wyniku samych procesów metabolicznych, ale kłopot z nimi bierze się bardziej z fizyki niż z biologii. Posiadają one nieparzystą ilośc elektronów, przez co są wysoce niestabilne. Wyszukują więc w naszym organizmie zdrowe komórki, by pobrać brakujące elektrony, w ten mogąc wywołać szereg bardzo niebezpiecznych zmian. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki oddając im brakując elektron i stabilizując ich strukturę. 

Wsparcie dla dobrego działania mózgu 

Zdrowe odżywianie to korzyści nie tylko dla naszego ciała, ale też dla naszego mózgu. Spożywanie dużej ilości przetworzonego pożywienia przez długi czas wywołuje szereg niekorzystnych zmian w mózgu – nie na darmo cukier porównywany jest nawet do heroiny! Z drugiej strony braki w niektórych substancjach odżywczych sprzyjają powstawaniu np. depresji. Z jeszcze innej strony niektóre składniki odżywcze, takie jak potas, są wręcz bezpośrednio zaangażowane w procesy zachodzące w naszym mózgu. Zróżnicowana, zdrowa i zbilansowana dieta nie tylko pozwala lepiej żyć, ale także cieszyć się życiem ! 

Dłuższe życie 

Badanie przeprowadzone w 2018 roku przez Uniwersytet Harvard przyjrzało się efektom szeroko pojętego zdrowego trybu życia (tj. zdrowe żywienie, aktywność fizyczna) na długość życia. Efekt były jednoznaczne – zdrowe żywienie, ograniczenie używek oraz regularna, umiarkowana aktywność fizyczna były w stanie wydłużyć życie o 12- 14 lat. Należy podkreślić też, że mowa tu o dodatkowych 12 – 14 latach w zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Badanie bowiem jasno wskazało również zdecydowanie mniejszy odsetek i późniejszych czas wystąpienia chorób wieku starczego u osób prowadzących zdrowy styl życia. 

Żyj dłużej, czuj się lepiej

A więc – czy warto ? Zdecydowanie tak ! Zdrowe odżywianie nie tylko faktycznie wydłuża życia, ale pomaga nam też czerpać z niego pełnymi garściami! Oczywiście dla pełni efektów warto dodać umiarkowaną aktywność fizyczną, ale to już każdy może wybrać to, co sprawia mu największą przyjemność. Natomiast po dobre i zdrowe jedzonko zapraszamy do nas 🙂 

Go top